سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 8
کل بازدید : 31157
کل یادداشتها ها : 2
خبر مایه

روایات زیادی وجود دارد که می‏توان آنها را توصیه اخلاقی به مردان نسبت به زنان شمرد که از خطرهای تماس مردان با زنان آگاه باشند. امیرالمؤمنین علی علیه‏السلام به فرزندش امام مجتبی علیه‏السلام چنین توصیه می‏فرماید: «واکفف علیهن من ابصارهن بحجابک ایاهن، فإن شده الحجاب ابقی علیهن و لیس خروجهن بأشد من ادنالک علیهن من لا یوثق به علیهن و ان استطعت این لا یعرفن غیرک فافعل»؛ یعنی تا می‏توانی کاری کن که زن تو با مردان بیگانه معاشرت نداشته باشد. هیچ چیز بهتر از خانه، زن را حفظ نمی‏کند؛ همان‏طور که بیرون رفتن آنان از خانه و معاشرت با مردان بیگانه در خارج خانه برایشان مضر و خطرناک است، آوردن مرد بیگانه به داخل خانه و اجازه معاشرت در داخل خانه به او دادن نیز مضر و خطرناک است. اگر بتوانی کاری کنی که [همسرت] جز تو مرد دیگری را نشناسد، چنین کن» (رضی، 1379، ص 319).

با توجه به این روایت و روایات دیگر می‏توان دریافت که آنچه اسلام دست‏کم به صورت یک امر اخلاقی توصیه می‏کند، این است که تا حد ممکن اجتماع مدنی غیر مختلط باشد.

جامعه امروز زیان‏های اجتماعی مختلط را به چشم خود می‏بیند. اثر دوش به دوشی‏ها این است که هر دو همدوش را از کار باز می‏دارد و هر یک را به جای توجه به کار، متوجه همدوش می‏کند تا آنجا که غالبا این همدوشی‏ها به هماغوشی منتهی می‏گردد.

حدیثی نیز از حضرت زهرا علیهاالسلام وجود دارد که می‏توان آن را نیز همین‏طور تفسیر کرد و آن چنین است: روزی رسول خدا از مردم پرسیدند: چه چیزی برای زن از هر چیز بهتر است؟ کسی نتوانست پاسخ بگوید. حسن بن علی علیه‏السلام کودک و در مجلس حاضر بود. قصه را برای مادرش زهرا علیهاالسلام نقل کرد. زهرا فرمود: از همه چیز بهتر برای زن این است که مرد بیگانه‏ای او را نبیند و مرد بیگانه‏ای هم او را نبیند. این حدیث نیز ترجیح دور بودن زن و مرد را بیان می‏کند (حرعاملی، 1375، ج 3، ص 9 / قزوینی، 1377، ص 330 / روحانی علی‏آبادی، 1378، ص 755).

رسول اکرم به علی علیه‏السلام فرمود: «یا علی اول نظره لک و الثانیه علیک لا لک؛ یعنی اولین نگاه از آنِ تو است، اما نگاه دوم به زیانت می‏باشد نه به سودت» (حر عاملی، 1370، ج 20، ص 194).

این حدیث در مقام توصیه ترک نظر شهوانی و کامجویی‏ای است که قطعا حرام است. امام صادق علیه‏السلام فرمود: «النظر سهم من سهام ابلیس مسموم و کم نظره اورثت حسره طویله»: نگاه کردن تیری است زهرآلود از ناحیه شیطان (حر عاملی، 1370، ج 3، ص 24).

در حدیث دیگر آمده است: «زنا العینین النظر»: زنای دو چشم، نگاه است (کلینی، 1381، ج 5، ص 559 / حرعاملی، همان).

این دو حدیث نیز ناظر به نگاه‏های شهوت‏آلود است و ممکن است توصیه اخلاقی باشد به احتیاط. پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله فرمود: «ایها امراه وضعت ثیابها فی غیر بیت زوجها فقد هتکت ستر ما بینها و بین‏الله عزوجل»: هر زنی که لباس خود را جز در خانه شوهر بیرون آورد، پرده‏ای را که میان او و خداست پاره کرده است.

در حدیث دیگر می‏فرماید: «الا لا یخلقون رجل بامرأه الا کان ثالثهما الشیطان»: بدانید که هیچ مردی با زن نامحرم خلوت نمی‏کند، جز آنکه سومی آنها شیطان است (فرید تنکابنی، 1376، ص 348ـ349).

پیامبر می‏فرماید: «لعن‏الله عزوجل یلبسه المرأه و المرأه یلبس یلبسه الرجل»: خداوند مردی را که چون زن لباس پوشد، و زنی را که چون مرد لباس پوشد، لعنت کند (همان، ص 352).

پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله فرمودند: «عفوا عن نساء الناس تعف نساءکم تعف نساءکم و بروا آباءکم تبرکم ابناؤکم و من أتاه أخوه. متنصلا فلیقبل ذلک محقا کان او مبطلا، فان لم یفعل لم یرد علی الحوض»: نسبت به زنان مردم عفت کنید تا زنانتان عفیف بمانند. با پدران خویش نیکی کنید تا فرزندانتان با شما نیکی کنند. هر کس برادرش به‏عذرخواهی پیش وی آمد، باید عذر وی را حق باشد یا باطل، بپذیرید و اگر نپذیرد بر سر حوض به نزد من نیاید (همان، ص 357).

پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله : «النظره سهم مسموم من سهام ابلیس»: نگاه بد تیری زهرآگین از تیرهای شیطان است (همان، ص 631). پیامبر خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله می‏فرمایند: «دو گروه از دوزخیان را [هنوز] من ندیده‏ام: گروهی که تازیانه‏هایی مانند دم گاو در دست دارند و مردم را با آن می‏زنند و [گروه دیگر] زنانی که پوشش دارند، اما برهنه‏اند، کجراهه می‏روند و دیگران را نیز به کجروی تشویق می‏کنند، سرهایش همچون کوهان شتر خراسانی فروهشته است. اینان به بهشت نمی‏روند و بوی بهشت را نیز استشمام نمی‏کنند» (ری‏شهری، 1377، ص 995). از فتنه دنیا و فتنه زنان بپرهیزید زیرا اولین فتنه بنی‏اسرائیل از جانب زنان بود (بشر، 1380، ص 220).


  




طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ